Leo Smits

Hallo, ik ben Leo Smits en ben 52 jaar oud. Ik woon in Nijverdal, samen met mijn vrouw en nog twee inwonende kinderen. Ik werk als schade expert bij Achmea/Interpolis.
Als “ervaringsdeskundige” ben ik binnen ons team gekozen tot teamcaptain. Dit jaar heb ik mij namelijk als vrijwilliger ingezet bij Alpe d’HuZes 2008. Ik ben hier samen met collega Hans Bouwhuis naar toe geweest. Ons enthousiasme is overgeslagen op de collega’s binnen onze dienst, die zonder dat wij het zelf wisten een inzameling voor sponsoring hebben gehouden. Als tegenprestatie heb ik een videoverslag van onze belevenissen op de Alpe d’Huez gemaakt. Nadat de film op een plenaire vergadering vertoond is, werden Hans en ik door diverse collega’s aangesproken of het niet een idee was om een eigen team samen te stellen. Zo is het balletje gaan rollen en is ons Team Alpe d’Achmea ontstaan.
Persoonlijk vind ik de motivatie van een ieder het belangrijkste om aan dit evenement mee te doen. Ik ben zelf toevallig in aanraking gekomen met de stichting Alpe d’HuZes. In januari 2008 vertelde Hans Bouwhuis mij over zijn deelname als vrijwilliger. Hans is zelf kankerpatiënt en kwam via de site van de Rabobank bij een oproep voor vrijwilligers. Aangezien ik Hans al vele jaren ken en wij iets meer zijn dan alleen collega’s heb ik aangegeven dat het mij een fantastisch plan leek om samen met hem naar Frankrijk te gaan.
Ook ik heb enkele vervelende ervaringen met kanker gehad. Enkele jaren geleden zijn mijn moeder, mijn schoonmoeder en mijn beste vriend aan kanker overleden. De betrokkenheid met Hans is erg groot. Als buitenstaander voel je je volstrekt onmachtig en kan je je familie/vrienden helaas alleen maar bijstaan met sterkte, troost, humor en respect.
Gelukkig kan ik mij nu inzetten om wellicht maar een heel klein steentje bij te dragen aan de strijd tegen deze vreselijke ziekte. Maar vele kleine steentjes vormen een kei, en meerdere keien weer een rots.
“Alleen een dwaas blaast tegen de wind in, maar met zijn allen veranderen we zijn richting”
Dit is de slogan van de stichting Alpe d’HuZes, een slogan die ik geheel onderschrijf en waar ik mij volledig voor zal inzetten.