Ad Pelders

Mijn naam is Ad Pelders, ben 51 jaar en woon in Brielle. Ik ben getrouwd met Karin en heb twee dochters. Ik ben schade expert op het agrarisch vlak, dat doe ik al bijna twintig jaar, voorheen voor Interpolis, en tegenwoordig voor Achmea schadeservice. Fietsen doe ik al een jaar of dertig met regelmaat. Een fiets is gemakkelijk, die staat altijd klaar, of je laat bent of vroeg. Je hoeft niets uit te leggen en niets te zeggen, je kunt er altijd opstappen.

Momenteel fiets ik met een groepje leeftijd genoten op zondag en in de zomer op woensdag avond. Dat groepje is inmiddels uitgedund tot een vaste kern van 4 man. Grote toertochten rijdt ik niet meer, heb ik vroeger wel veel gereden. Momenteel is het meestal een rondje Renesse. Ik ben dus meer van blik op oneindig en bijten tegen de wind in. Klimmen is niet mijn sterkste punt, maar daar gaat aan gewerkt worden.

Waarom fiets ik mee? Ik zeg wel eens het vervelende van ouder worden is dat de mensen om je heen van alles krijgen. Hoe ouder je wordt hoe vaker je met de neus op de feiten wordt gedrukt. Zeker in het geval van kanker denk je dan: “Nee hé, hoe gaat dit nu weer aflopen. Want op een of andere manier lijkt het net of alleen de aardigste en sympathiekste mensen deze ingrijpende boodschap krijgen.

Binnen de kring van collega’s zijn Hans Bouwhuis, Jos Jansen en Hennie met kanker geconfronteerd, maar ook andere collega’s doordat hun echtgenote ziek is. Daarnaast zijn er in de woonomgeving, de ruimere kring van collega’s en in de kennissen kring mensen waarbij het “foute boel” is zoals veel Nederlanders zich minder tactisch uitlaten.

In de eerste plaats hoop ik dat ik door het neerzetten van een respectabele prestatie deze ingrijpende en verschrikkelijke ziekte bij mensen onder de aandacht breng. En dan niet alleen de ziekte maar ook de mensen die het hebben of gehad hebben. De beklimming van de Alpe d’Huez is een kwestie van vele pedaalomwentelingen rond, om per keer een klein stukje verder boven te komen. Ik zie mijn bijdrage als een van die stukjes om kanker te boven te komen. Hoewel zo’n pedaalslag op de hele klim bijna niets lijkt kom je toch uiteindelijk bij de top.